Cumhurbaşkanlığı himayelerinde, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı sorumluluğunda ve TÜBİTAK MAM Kutup Araştırmaları Enstitüsü (KARE) koordinasyonunda gerçekleştirilen 5. Ulusal Arktik Bilimsel Araştırma Seferi'nde genç bilim insanları projelerini test etti. Sefer, Türkiye'nin dört bir yanından 13 lise öğrencisine Arktik ve Antarktika'da bilimsel çalışma imkanı sundu. Bu yıl ise üç lise öğrencisi, kendi projeleriyle sefere katılma başarısını gösterdi. Öğrenciler, Kutup bölgelerindeki çalışmalarına deneyim kazandırarak bilimsel araştırmalara katkıda bulundu. Bu deneyim, onların gelecekteki çalışmalarına da ışık tutacak ve Türkiye'nin bilim alanındaki gelişimine katkı sağlayacak. Projelerinin yerinde uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesi, genç bilim insanlarının akademik gelişiminde önemli bir rol oynadı. Ülkemizin bilimsel çalışmalarına olan desteği ve gençlerin yeteneklerinin keşfedilmesi önemli bir gelişme olarak değerlendiriliyor.
Gençlerin Kuzey Kutbu Macerası
Kocaeli, Kastamonu ve Afyon'dan gelen üç lise öğrencisi, 5. Ulusal Arktik Bilimsel Araştırma Seferi'ne katılarak kendi projelerini Kuzey Kutbu'nda test etme fırsatı buldu. Sefer Koordinatörü Prof. Dr. Burcu Özsoy, bu gençlerin Arktik bölgesini yerinde görme ve projelerini uygulama fırsatının hayatlarında büyük bir etki bırakacağını belirtti. Özsoy, kendi öğrencilik yıllarından anılar paylaşarak gençlerin başarılarını özellikle vurguladı. Öğrencilerin Arktik'te edindikleri deneyimler gelecekteki akademik ve mesleki kariyerlerinde önemli bir rol oynayacak. Bu sefer, gençlerin bilimsel yeteneklerini geliştirmelerine ve Türkiye'nin küresel bilim camiasındaki yerini güçlendirmelerine katkı sağlayacak. Ülkemizin genç nesillerin bilimsel araştırmalara olan ilgisi ve bu alandaki desteği takdir ediliyor.Proje Örnekleri: Sürdürülebilirlik ve İklim Değişikliği
Dumlupınar Bilim ve Sanat Merkezi öğrencisi Rukiye Aslı Kilci, kutup kaşiflerinin çizdiği resimleri analiz ederek dijital çizgi roman oluşturdu. Kilci, çalışmasıyla kutup bölgelerine dikkat çekmeyi ve farkındalık oluşturmayı hedefliyor. Ayrıca Norveç'te yaptığı saha çalışmalarıyla uluslararası alanda da projeyi geliştirdi. Bu çalışmanın ulusal ve uluslararası alanda kabul görmesi büyük başarı. Öğrencinin kutup ayısı ve yavrusunun resmini çizmesi de iklim değişikliğinin etkilerine dikkat çekmek açısından önemli bir detay. Kilci, gözlemlediği buzulların azalmasının ve iklim değişikliğinin doğaya etkilerinin farkındalığını artırdığını söylüyor. Bu deneyim onun gelecekteki çalışmalarında da ilham kaynağı olacak.TÜBİTAK Fen Lisesi öğrencisi Elif Berra Demir ise sürdürülebilirlik alanında tarım atıklarından yenilenebilir biyoplastik üretme projesini Kuzey Kutbu'nda test etti. Projesinin Kuzey Kutbu sularında deneyimlenmesi, verilerle yeni projeler geliştirilmesi için önemli bir fırsat oldu. Bu genç bilim insanının küçük yaşta elde ettiği deneyim gelecekteki çalışmalarında onun için değerli bir kazanım. Türkiye'nin düzenlediği bilim seferinde yer almasının kendisini daha çok çalışmaya motive ettiğini belirtti. Gençlerin başarısı ülkemizin bilimsel araştırmalarına yaptığı yatırımların meyvesini veriyor.
Özlem Burma Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencisi Kaan Yusuf Odacı ise yapay zeka kullanarak kutuplardaki hava kalitesini ölçen ve iklim değişikliğinin en büyük etkeni olan gazları tespit eden bir proje geliştirdi. Okuldaki rüzgar türbininden esinlenerek tasarladığı projesi ile mobil hava kalitesi ölçümü yapmayı hedefliyor. Bu çalışmalar genç bilim insanlarının iklim değişikliği ile mücadelede önemli rol oynayacağını gösteriyor. Odacı, çevre temizliğinin ve hava kirliliğinin azaltılmasının önemini vurguluyor. Genç bilim insanlarının çalışmaları, Türkiye'nin iklim değişikliği ile mücadelesine katkıda bulunacak.