Trabzon'dan üç lise öğrencisi, geliştirdikleri yapay zeka destekli duruş takip sistemiyle TÜBİTAK 2204-A Lise Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışması'nda biyoloji alanında birincilik kazandı. Alperen Yılmaz, Deha Talu Bozkurt ve İpek Özdemir'in, danışman öğretmenleri Emin Terzi'nin desteğiyle hazırladığı "Yapay Zeka Destekli Duruş Takip Sistemi ile Kas-İskelet Sağlığının ve Ergonomik Oturma Alışkanlıklarının İyileştirilmesi Projesi", postür bozukluklarının önlenmesine yönelik yenilikçi bir çözüm sunuyor. Proje, kişiye özel geri bildirim sağlayarak doğru duruşu teşvik ediyor ve olası sağlık sorunlarına karşı önlem almayı amaçlıyor. Geliştirilen sistem, telefon, bilgisayar ve tablet gibi cihazlarda çalışabiliyor ve anlık olarak duruş verilerini kaydediyor. Sistem ayrıca, belirli aralıklarla rahatlama egzersizleri öneriyor ve gerektiğinde fizyoterapiste yönlendirme yapıyor. Proje, ithal ürünlere olan bağımlılığı azaltarak ülke ekonomisine de katkı sağlamayı hedefliyor. Öğrenciler, 6 aylık yoğun bir çalışma sonucu bu başarıya ulaştı.

Projenin Geliştirilmesi

Proje fikri, öğrencilerden Alperen Yılmaz'ın arkadaşının sürekli doğru oturması konusunda yaptığı uyarılardan esinlenerek ortaya çıkmış. Yılmaz ve ekibi, fizyoterapist ve iş güvenliği uzmanlarıyla görüşerek sağlık sorunlarını daha yakından incelemiş ve literatür taraması yaparak soruna yönelik çözümler aramışlar. Bu süreçte yazılım geliştirme becerilerini kullanarak, kişinin günlük yaşamında doğru ve yanlış duruş sürelerini anlık olarak kaydeden bir uygulama geliştirmişler. Uygulama, yapay zeka algoritmaları kullanarak kişinin duruş eğilimlerini analiz ediyor ve kişiye özel geri bildirim sağlıyor. Ayrıca, sistemin tasarım ve yazılım geliştirmeleri hala devam etmekte. Öğrenciler, Ankara'daki final yarışmasında Trabzon'a birincilik kazandırmasının gururunu yaşıyorlar.

Sistemin Özellikleri ve Çalışma Prensibi

Yapay zeka destekli bu yapay zeka uygulaması, kişinin duruşunu sürekli takip ederek doğru duruş oranını hesaplıyor. Yapay zeka algoritmaları sayesinde, kişinin sola veya sağa yatkınlığı gibi eğilimler tespit edilip kaydediliyor. Uygulama, belirli aralıklarla rahatlama egzersizleri önererek kas-iskelet sistemi sağlığını destekliyor. Yapay zeka, sorunun tekrar etmesi durumunda profesyonel yardım alınması gerektiğini belirterek fizyoterapiste yönlendirme yapıyor. Sistemin kullanımı oldukça kolay ve farklı cihazlarla uyumlu olması geniş bir kullanım alanı sağlıyor.

Projenin Etkisi ve Geleceği

Danışman öğretmen Emin Terzi, projenin eğitimden iş hayatına kadar geniş kullanım alanına sahip olduğunu vurguluyor. Proje, öğrencilerin teknik becerilerinin yanı sıra problem çözme, yapay zeka algoritmaları ve donanım entegrasyonu gibi alanlardaki yetkinliklerini de geliştirmelerine katkı sağlamış. İl Milli Eğitim Müdürü Hasan Uygun da, proje ekibini başarılarından dolayı kutlayarak, teknoloji okuryazarlığının önemini vurgulamış ve öğrencilere destek olmaya devam edeceklerini belirtmiştir. Bu başarılı proje, TÜBİTAK'ın lise öğrencilerine verdiği desteğin ve yapay zeka alanında gelecek vaat eden çalışmalara kapı aralıyor.